ID: 7242
Advertentie ID: #7242 is verwijderd van uw verlanglijst.
Philips honderd een industriele onderneming 1891 1991
€7,50
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Philips honderd
een industriele onderneming 1891 1991
Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van Philips mocht dit boek als jubileumuitgave gemaakt worden. Het geeft een beeld van een bedrijf dat uitgroeide tot een van de top-10 ondernemingen op het gebied van lichttechniek en elektronica in de wereld. Honderd jaren Philips laten zich niet uitmeten op een paar honderd pagina's. Dit is dan ook geen geschiedenisboek, maar een schets van opeenvolgende generaties vol menselijke en zakelijke overtuigingen. Zie het als een soort ooggetuigeverslag in beelden en woorden.
Aan bod komen onder andere: tekenende economische, technische en sociale ontwikkelingen, typerende produkten en reclame-activiteiten, markante gebeurtenissen, vestigingen in Nederland en daarbuiten.
Als bronnen zijn duizenden archiefdossiers, jaarverslagen, personeelsbladen, tijdschriften, boeken en films gebruikt.
De vier samenstellers, Sergio Derks, Jeff S. Haneveer, Frans van der Put en Guus Bekooy, hebben op het moment dat zij met dit boek bezig waren samen 125 jaar in, met en voor de onderneming gewerkt. Zij voelen zich dan ook zeer betrokken bij Philips, niet alleen bij de successen, maar ook bij de problemen. Vanuit die betrokkenheid is de opzet geweest een boek te maken dat recht doet aan honderd jaar spannend ondernemen van één van de meest interessante bedrijven in de wereld.
Auteur: G. Bekooy
Nederlands
205 pagina's
Europese Bibliotheek
mei 1991
hardcover
INHOUD
TIJDSBEELD 1891
1 HET NIEUWE LICHT 1891 - 1900
De technische en economische voorbereiding en opbouw van de onderneming Philips & Co. in Eindhoven.
2 DE METAALDRAADLAMP 1900 - 1910
De gloeilampenindustrie i n internationale concurrentie. Produktkwaliteit als sleutel voor de ontwikkeling van elektrisch licht.
Aanpassing van de fabriek. Philips' eerste N.V.
3 WATT EN HALFWATT 1910 - 1920
Ingrijpende technische en marktontwikkelingen. Snel reageren redt de onderneming. Oprichting van de N.V. Philips' Gloeilampenfabrieken. De Eerste Wereldoorlog maakt eigen toeleveringsbedrijven noodzakelijk.
4 DE REUS KRIJGT EEN STEM 1920 - 1930
In Eindhoven verrijzen grote fabrieken. Philips maakt röntgenbuizen en stapt het radiotijdperk in. De produktie en verkoop buiten Nederland worden uitgebreid.
5 TEGENSLAG MAAKT STERK 1930 - 1940
Philips in de crisisjaren. Ontwikkeling van nieuwe activiteiten, onder meer in elektro-akoestiek en communicatiesystemen. De uitvinding van de natriumlamp. De televisie in het laboratorium.
6 ONTREDDERING EN HERSTEL 1940 - 1950
De Tweede Wereldoorlog veroorzaakt veel menselijke ellende en ontwricht de bedrijven. Na de oorlog ontstaan kansen voor een sterke groei.
7 GROEIENDE WELVAART 1950 - 1960
Nieuwe technische en economische perspectieven maken een sterke ontplooiing van de onderneming mogelijk. Doorbraak van televisie. Philips begint met computers en huishoudelijke apparaten.
8 VRAAG EN AANBOD 1960 - 1970
Toenemende eisen in de arbeidsmarkt én in de afzetmarkt. Uitbouw van de onderneming vergt veel geld. Philips ontwikkelt onder meer de compactcassette en introduceert de eerste betaalbare videorecorder.
9 PROFESSIONELE INZET 1970 - 1980
De personeelsomvang bereikt zijn top. In omzet en bedrijfsresultaten worden activiteiten voor professionele markten belangrijk. Beeldplaat en compact disc luiden een nieuwe fase in.
10 INGRIJPENDE VERANDERINGEN 1980 - 1990
Concurrentieverhoudingen in de wereld verschuiven. Nieuwe technieken vergen grote investeringen. De winst van de onderneming komt onder hoge druk. Philips buigt zijn beleid om.
bekijk mijn andere advertenties voor boeken om verzendkosten te besparen
een industriele onderneming 1891 1991
Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van Philips mocht dit boek als jubileumuitgave gemaakt worden. Het geeft een beeld van een bedrijf dat uitgroeide tot een van de top-10 ondernemingen op het gebied van lichttechniek en elektronica in de wereld. Honderd jaren Philips laten zich niet uitmeten op een paar honderd pagina's. Dit is dan ook geen geschiedenisboek, maar een schets van opeenvolgende generaties vol menselijke en zakelijke overtuigingen. Zie het als een soort ooggetuigeverslag in beelden en woorden.
Aan bod komen onder andere: tekenende economische, technische en sociale ontwikkelingen, typerende produkten en reclame-activiteiten, markante gebeurtenissen, vestigingen in Nederland en daarbuiten.
Als bronnen zijn duizenden archiefdossiers, jaarverslagen, personeelsbladen, tijdschriften, boeken en films gebruikt.
De vier samenstellers, Sergio Derks, Jeff S. Haneveer, Frans van der Put en Guus Bekooy, hebben op het moment dat zij met dit boek bezig waren samen 125 jaar in, met en voor de onderneming gewerkt. Zij voelen zich dan ook zeer betrokken bij Philips, niet alleen bij de successen, maar ook bij de problemen. Vanuit die betrokkenheid is de opzet geweest een boek te maken dat recht doet aan honderd jaar spannend ondernemen van één van de meest interessante bedrijven in de wereld.
Auteur: G. Bekooy
Nederlands
205 pagina's
Europese Bibliotheek
mei 1991
hardcover
INHOUD
TIJDSBEELD 1891
1 HET NIEUWE LICHT 1891 - 1900
De technische en economische voorbereiding en opbouw van de onderneming Philips & Co. in Eindhoven.
2 DE METAALDRAADLAMP 1900 - 1910
De gloeilampenindustrie i n internationale concurrentie. Produktkwaliteit als sleutel voor de ontwikkeling van elektrisch licht.
Aanpassing van de fabriek. Philips' eerste N.V.
3 WATT EN HALFWATT 1910 - 1920
Ingrijpende technische en marktontwikkelingen. Snel reageren redt de onderneming. Oprichting van de N.V. Philips' Gloeilampenfabrieken. De Eerste Wereldoorlog maakt eigen toeleveringsbedrijven noodzakelijk.
4 DE REUS KRIJGT EEN STEM 1920 - 1930
In Eindhoven verrijzen grote fabrieken. Philips maakt röntgenbuizen en stapt het radiotijdperk in. De produktie en verkoop buiten Nederland worden uitgebreid.
5 TEGENSLAG MAAKT STERK 1930 - 1940
Philips in de crisisjaren. Ontwikkeling van nieuwe activiteiten, onder meer in elektro-akoestiek en communicatiesystemen. De uitvinding van de natriumlamp. De televisie in het laboratorium.
6 ONTREDDERING EN HERSTEL 1940 - 1950
De Tweede Wereldoorlog veroorzaakt veel menselijke ellende en ontwricht de bedrijven. Na de oorlog ontstaan kansen voor een sterke groei.
7 GROEIENDE WELVAART 1950 - 1960
Nieuwe technische en economische perspectieven maken een sterke ontplooiing van de onderneming mogelijk. Doorbraak van televisie. Philips begint met computers en huishoudelijke apparaten.
8 VRAAG EN AANBOD 1960 - 1970
Toenemende eisen in de arbeidsmarkt én in de afzetmarkt. Uitbouw van de onderneming vergt veel geld. Philips ontwikkelt onder meer de compactcassette en introduceert de eerste betaalbare videorecorder.
9 PROFESSIONELE INZET 1970 - 1980
De personeelsomvang bereikt zijn top. In omzet en bedrijfsresultaten worden activiteiten voor professionele markten belangrijk. Beeldplaat en compact disc luiden een nieuwe fase in.
10 INGRIJPENDE VERANDERINGEN 1980 - 1990
Concurrentieverhoudingen in de wereld verschuiven. Nieuwe technieken vergen grote investeringen. De winst van de onderneming komt onder hoge druk. Philips buigt zijn beleid om.
bekijk mijn andere advertenties voor boeken om verzendkosten te besparen